Dokkumer Nije Silen, 31-1-2019

Dokkumer Nije Silen

In januari stond er in de Zeilen een foto van een stuk beslag op de mast waarvan men niet wist wat de toepassing was. Ook verschillende mastenmakers wisten niet waar het voor bedoeld was. Wij waren verbaasd. Wij varen al 14 jaar met twee van die Antal rolfok-valspanners op de mast en zijn er erg tevreden over. Terwijl we nog denken dat ze daar bij Zeilen ontzettend veel reacties op dat artikel krijgen, schrijven we toch een berichtje:

'Geheimzinnig stuk beslag In het artikel van Grote refit (Zeilen 1/2019) sluit Rob Bijnsdorp af met de vraag: wat is het geheimzinnige stuk beslag dat aan bakboord op de mast zit? Nu dan, het is een Antal rolfok-valspanner voor een Dyneema-lijn. Het val wordt zeer kort gemaakt met een lus die om de bovenste haak komt. Het werkt als volgt: plaats een hulplijn met lus op de onderste haak en zet het andere eind van de hulplijn op de lier. Trek de pen van de valspanner aan en zet op neutraal, lier dan de val strak en zet de pen weer op blokkeren. Ruim de hulplijn op. Het grote voordeel is dat er geen bos vallijn meer onder aan de mast hangt. Het is een mooi en goed werkend systeem. Nadeel is wel dat je tijdens het zeilen de fok niet gemakkelijk kunt wisselen. Het onderdeel is dan ook bedoeld voor rolzeilen die worden opgerold bij te veel wind.'

We horen niets terug en denken nog steeds dat ze bedolven zijn onder de emails. Tot er via via een tip komt dat in nummer 2 van de Zeilen onze uitleg is afgedrukt. Er had verder niemand gereageerd. Men wist het niet of ze dachten net zoals wij 'dat weet toch iedereen'. Uit het artikel is wel een stukje weggelaten, vandaar voor de eerlijkheid dit berichtje.

Het systeem is ons aangeraden door onze mastenmaker Holland Spar uit Terneuzen. Zij kenden het systeem, waren er enthousiast over en hebben ons er ook warm voor gemaakt. Ere wie ere toekomt: Frits Mastenbroek van Holland Spar.

Geen opmerkingen: