Alde Lune, 19-6-2021

Dokkumer Nije Silen

Dit is onze tweede poging om met de boot de Lauwersmar te verlaten. De vorige keer was al weer meer dan een week geleden. Toen werd al voor Dokkum duidelijk dat er iets met de schroef was en dat de motor haperde. De schroef was snel geklaard, even met de achtereind in de kraan bij Rob in de jachthaven en de draden, vermoedelijk van het een of ander kledingstuk, lieten zich makkelijk verwijderen. De motor is een ander verhaal, daar rommelen we al sinds het 'Chinese filter' mee.

Afgelopen winter werd het plan opgevat om een nieuw dieselolie-voorfilter aan te schaffen. Omdat er nog tijd genoeg was voor er weer gevaren ging worden en het filter bij 'Ali' aanzienlijk goedkoper was, kwam het monteren pas in maart klaar. Touwen los en varen maar. Voor we op Senneroog aankwamen hadden we al zeker vijf keer ons eigen record 'anker er in gooien als de motor niet meer wil lopen' verbeterd. Motor extra ontluchten, dieselleidingen nalopen of er daar ergens lucht binnen kon komen en varen maar weer. Nu waren we alerter, kozen steeds de hogerkant van het Dokkumerdjip zodat de ankerprocedure achterwege kon blijven, maar de motor gaf er na een paar minuten steeds weer de brui aan. Gelukkig zit er ook een dieselolieleiding vanuit een grote tank, onder de vloer, direct naar de motor en op die toevoer liep onze motor als een zonnetje.

Dus zit het probleem ergens in het stuk dagtank tot voor de motor. Het 'Chinese filter' kreeg de schuld, ontliep ternauwernood de container en kwam in een plastic zak in een rommelhoekje in de kuipbank. Vol goede moed op weg met het oude, wel een nieuwe uit de doos, filter. Er was niks veranderd. Ja de ene keer deed de motor het iets langer dan de andere, maar doorlopen, ho maar. Goede raad kwam van alle kanten. Cees haalde de hele dagtank leeg, maakte hem schoon. Proefvaart weer niet ankervrij. Het filter werd er helemaal tussenuit gehaald. We konden alleen in de jachthaven terugkomen door over te schakelen op de tank onder de vloer.

We besloten helemaal opnieuw te beginnen. De dagtank werd leeggehaald en nogmaals helemaal schoongemaakt, alle leidingen met een compressor doorgeblazen, het binnenste van het dieselpompje om de dagtank te vullen opgepoetst. Bij de diesel die nog in de andere tanks zat werd een additief toegevoegd om de resterende bacteriën en schimmels aan te pakken. De 'drie keer is scheepsrecht', waren wat proefvaarten betreft al royaal overschreden, maar deze keer moest het lukken. En zelfs bij een tocht op en neer Lauwersoog bleef het anker op de ankerrol en het kraantje van dieselolieaanvoer uit de onderste tank dicht.

Nu zijn we dus onderweg voor een paar weken vakantie. Het zal nog wel een paar dagen duren voor de oren niet meer gespitst zijn op elk motorgeluidje wat anders is dan anders. Verder hebben we afgesproken dat het 'Chinese filter' komende winter een nieuwe kans verdient.

Geen opmerkingen: