Dit is onze tweede poging om met de boot de Lauwersmar te verlaten. De vorige keer was al weer meer dan een week geleden. Toen werd al voor Dokkum duidelijk dat er iets met de schroef was en dat de motor haperde. De schroef was snel geklaard, even met de achtereind in de kraan bij Rob in de jachthaven en de draden, vermoedelijk van het een of ander kledingstuk, lieten zich makkelijk verwijderen. De motor is een ander verhaal, daar rommelen we al sinds het 'Chinese filter' mee.
Afgelopen winter werd
het plan opgevat om een nieuw dieselolie-voorfilter aan te schaffen.
Omdat er nog tijd genoeg was voor er weer gevaren ging worden en het
filter bij 'Ali' aanzienlijk goedkoper was, kwam het monteren pas in
maart klaar. Touwen los en varen maar. Voor we op Senneroog aankwamen
hadden we al zeker vijf keer ons eigen record 'anker er in gooien als
de motor niet meer wil lopen' verbeterd. Motor extra ontluchten,
dieselleidingen nalopen of er daar ergens lucht binnen kon komen en
varen maar weer. Nu waren we alerter, kozen steeds de hogerkant van
het Dokkumerdjip zodat de ankerprocedure achterwege kon blijven, maar
de motor gaf er na een paar minuten steeds weer de brui aan. Gelukkig
zit er ook een dieselolieleiding vanuit een grote tank, onder de
vloer, direct naar de motor en op die toevoer liep onze motor als een
zonnetje.
Dus zit het probleem ergens in het stuk dagtank tot
voor de motor. Het 'Chinese filter' kreeg de schuld, ontliep
ternauwernood de container en kwam in een plastic zak in een
rommelhoekje in de kuipbank. Vol goede moed op weg met het oude, wel
een nieuwe uit de doos, filter. Er was niks veranderd. Ja de ene keer
deed de motor het iets langer dan de andere, maar doorlopen, ho maar.
Goede raad kwam van alle kanten. Cees haalde de hele dagtank leeg,
maakte hem schoon. Proefvaart weer niet ankervrij. Het filter werd er
helemaal tussenuit gehaald. We konden alleen in de jachthaven
terugkomen door over te schakelen op de tank onder de vloer.
We
besloten helemaal opnieuw te beginnen. De dagtank werd leeggehaald en
nogmaals helemaal schoongemaakt, alle leidingen met een compressor
doorgeblazen, het binnenste van het dieselpompje om de dagtank te
vullen opgepoetst. Bij de diesel die nog in de andere tanks zat werd
een additief toegevoegd om de resterende bacteriën en schimmels aan
te pakken. De 'drie keer is scheepsrecht', waren wat proefvaarten
betreft al royaal overschreden, maar deze keer moest het lukken. En
zelfs bij een tocht op en neer Lauwersoog bleef het anker op de
ankerrol en het kraantje van dieselolieaanvoer uit de onderste tank
dicht.
Nu zijn we dus onderweg voor een paar weken vakantie.
Het zal nog wel een paar dagen duren voor de oren niet meer gespitst
zijn op elk motorgeluidje wat anders is dan anders. Verder hebben we
afgesproken dat het 'Chinese filter' komende winter een nieuwe kans
verdient.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten