Toen we kort geleden op de wal stonden
met de boot, hebben we onze 3-blads vaanstand-schroef eens goed
bekeken. Conclusie; de schroef heeft wat ruimte op de bladen en moet
daarom worden nagekeken. Gelukkig hebben we een gewone 2-blads
schroef op reserve liggen. Die wordt dus tijdelijk gemonteerd en
kunnen wij lekker doorvaren in het naseizoen. Deze schroef werkt in
de vooruit sneller, heeft wat meer zijdelings effect bij het
aanleggen, maar reageert in de achteruit wat trager. Het is even
wennen.
Klaar om weer te vertrekken. Op 26 augustus gaat het
richting IJsselmeer. Op de Dokkumer Ie komt er een zacht windje van
achteren en met alleen de grote fok slenteren we richting Ljouwert.
De laatste dagen waait het wat harder en komt het grootzeil er bij.
Daar is onze reserve schroef niet blij mee. Luid maakt ie kenbaar dat
ie er ook nog is en houdt de schroefas draaiende. Tja, nu weten we
weer waarom we al in het eerste jaar dat we met deze boot gingen
varen, direct de schroef door een vaanstand-schroef hebben
vervangen.
Natuurlijk is dat meedraaien van de schroefas op te
lossen. Onze motorinstallatie is uitgerust met een hydraulische
keerkoppeling en houdt de schroefas niet vast als de motor uit is en
je door de zeilen wordt voortbewogen. Door een rem op de as te zetten
wordt dit voorkomen. Voor alleen dit winterseizoen willen we al die
drukte niet meer doen en daarom beperken we ons vaargebied tot
Fryslân en gaan we iedereen die ons maar uitnodigt, op zijn of haar
verjaardag, bezoeken.
Grou, 1-9-2021
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten