Skælskør, Denemarken, 22-5-2014

Rendsburg, Duitsland

De sluizen van Brunsbüttel maakten er ook deze keer weer een potje van. Na anderhalf uur wachten en rondjes draaien op de Elbe gingen de rode lichten eindelijk uit en het witte knipperlicht aan. Toen lagen er intussen wel 16 jachten en 1 kogge te dringen voor een sluisopening. Eerst moest er nog een coaster naar binnen en dan mag het andere “bedrijfsvaartuig” de kogge naar binnen. De rest volgt. Twee van de laatste schepen grijpen mis op de lage, drijvende aanlegsteigers en komen al dwars liggend in aanraking met coaster en sluismuren.

Bij Holtenau gaat het sneller. We kunnen direct naar binnen varen. Vanaf boven commandeert een microfoonstem ons naar de stuurboordzijde. Nieuwe drijvende steigers, maar geen bolders erop, nee weer ringen. Volgens Cees leg je een stier vast aan een ring en een boot aan kikker of bolder. De ringen zitten ook nog in een hoekje op het verlaagde gedeelte, zodat de kans groot is dat je landvast straks bij het uitvaren niet door wil trekken. Enfin, ik moet dus van de boot af om ergens houvast voor onze landvasten te vinden.

Voorzichtig, met in gedachten het jongetje dat jaren terug op een voorligger in de sluis van boord sprong, uitgleed op ’t houten rooster en in het grote gat van de uitsparing voor de geleidekettingen verdween. Gelukkig kwam ie weer bij de kop van hun boot boven water. Of die keer toen Cees een motorboot, voor een jachtwerf, wegbracht naar de Oostzee en één van zijn bemanningsleden van boord sprong, uitgleed en met een dubbeldikke knie de verdere reis tot bankzitter werd gepromoveerd.

Het sluisgeld betalen is intussen ook veranderd. Niet meer alle trappen op om boven in ’t sluisgebouw je verplichte bijdrage te betalen, nee er is een automaat geplaatst. Handig, dat electronische betalen, maar een visakaart accepteert ie niet. Ik denk dat deze sluiswachters nooit door hun eigen sluizen varen, anders hadden ze al lang wat aan de wachttijden gedaan, waren de drijvende steigers aanlegvriendelijker en accepteerde de betaalautomaat alle gangbare kaarten. De Duitse Gründlichkeit geldt niet voor de sluiswachters en beheerders van het Nord-Ostsee-Kanaal, of ze moeten met Gründlichkeit bedoelen het stug doorzetten van manieren vinden om het de toeristische vaarder in het kanaal bij het gebruik van de sluizen zo lastig mogelijk te maken.

Geen opmerkingen: