Grenaa, Denemarken, 19-6-2016

Øer, Denemarken

Sluizen zijn heel erg schaars in Denemarken, maar wij hebben er ééntje gevonden bij Øer Maritime Havn, een vakantiepark ten Zuiden van Ebeltoft. Door een brede geul kom je aanvaren en de sluiswachter heeft je al van ver gezien. De sluis staat al open en vriendelijk pakt ie je landvasten aan. Menig sluiswachter in Nederland en Duitsland kan van dat tempo nog wat leren, maar het kan ook zo zijn dat ie blij is dat er een boot voorbij komt en er weer eens wat actie is.

We leggen aan in het centrum van het park voor het door ons gekscherend genoemde gemeentehuis. Het is een mooi concept huisjes met haven. Vermoedelijk denken de Denen daar anders over want aan de leegstand en achterstallig onderhoud te zien, is het geen winstgevende zaak. De supermarkt in het complex werkt ook niet echt mee om het aantrekkelijk te maken; ze vinden het niet de moeite waard om verse broodjes te verkopen.

Wel is er rondom een rustig fietsgebied, een groot strand en ongerepte natuur. Een vos probeert een meeuw te pakken en we zien ook een Boommarter, al is 't wel een dooie langs de kant van de weg. Ik probeer er foto's van te maken, maar dat valt niet mee. Op de zeiltocht hier naar toe, had ik mijn camera even tussen de touwen van de grootschoot gelegd omdat we nogal scheef gingen. Daarna koffie drinken, het stuurrad overnemen, een marifoonkanaal opzoeken en als Cees vraagt om het grootzeil wat te laten vieren, laat ik de schoot door mijn handen glippen. Au, dat doet brandend zeer, maar helemaal misselijk wordt ik van het geluid van een vliegend fototoestel, gelukkig nog wel vallend in de kuip. Hier en daar mist ie wat zwarte plastic stukjes, maar niets vitaals. Helaas heeft hij nu moeite met scherpstellen. Onze diagnose: hersenschudding. De wat wazige foto's van de sluis bij het vertrek uit Øer zet ik toch maar op de site, zo vaak ga je niet door een sluis in Denemarken.

2 opmerkingen:

Viking en catamaranTortuga zei

Camera's kunnen best wel wat hebben. Die van mij viel laatst met statief en al op beton zonnekap kapot.gelukkig nog wel scherpe foto's. Dat van jou klinkt minder goed.😣 veerder gaat het wel goed zo te horen. Wij blijven voorlopig op het IJsselmeer.

Cees en Anneke Boonstra zei

Ahoy Tortuga

Mooi dat jullie aan het zeilen zijn.
Wat een pech dat je moeder is gevallen.
We hopen dat ze zo goed mogelijk hersteld.

Groetjes