Holtenau, Duitsland, 16-6-2017

Gieselau Kanal, Duitsland

De beide mannen waren zondag al om drie uur 's middags in Cuxhaven. Na een nacht op Norderney geslapen te hebben, konden ze om half zes vertrekken, even op de motor tegen de stroom in naar de uiterton en verder het hele traject tot de Kugelbake met stroom mee zeilen. Een vlakke snelle overtocht.

De rest van de week zijn we met zijn beiden aan het onthaasten. Maandag blijven liggen in Cuxhaven, kwam natuurlijk ook doordat de Deutscher Wetterdienst Hamburg buien met windkracht 8 voorspelde. Dinsdag pas om één uur, met gereefd grootzeil en kleine fok, naar Brunsbüttel gevlogen met een ruime dikke 5 Beaufort. Drie kwartier wachten voor de sluis en toen er na de schutting nog volop plaats was in het haventje, waren we er wel klaar mee voor die dag.

Omdat de man van marifoonkanaal DP07 Seefunk ook voor de andere kant van het Nord-Ostsee-Kanal nog geen zomers weer voorspelde, hebben we het kanaal in twee stukken gehakt. Overnacht in 't Gieselau Kanal en in de Flemhuder See. Rustig op de motor, weinig grote scheepvaart en ook geen mee liggende pleziervaart die net een andere snelheid aanhoudt dan je eigen ideale toerental. Dus geen boten inhalen of ingehaald worden, gewoon het kanaal helemaal voor ons alleen. Op beide plekken kwamen we ook nog eens als eersten aan. Dat is echt genieten van de stilte en de hele ruimte voor jezelf.

Dan was het bij de wachtsteiger voor de sluis in Holtenau een stuk drukker. De eersten lagen er al om 9 uur. Wij kwamen om half 11 en de sluis bliefde ons, we waren intussen met z'n zestienen, pas om half 1 door te laten. Te laat om nog richting Denemarken te zeilen. We pakken het laatste vrije plekje aan de oude steiger bij Holtenau. Vanavond luisteren we naar het vuurwerk dat het begin van Kieler Woche aankondigt.