Om in Greifswald te komen, moeten we
eerst door een brug naar oud Hollands model. We treffen het, hij
staat net open. Dan volgt 4 km Dokkumer Ee-achtig vaarwater met zo nu
en dan boxen om in aan te leggen. Alle plaatsen waar we in zouden
passen zijn al bezet of er hangt een rood bordje op. Zo belanden we
aan het eind van 't vaarwater waar de museumhaven is. Je kunt daar
langszij afmeren, maar er ligt al iemand of ze zien er niet naar uit
dat ze onze 20 ton aankunnen. Dan worden we in het Nederlands
geroepen. Op de eigen steigers van de Hanse Boot jachtwerf staat de
Nederlandse dealer, hij zegt: “Dit zijn de steigers voor nieuwe
boten, maar het is nu weekend, er wordt vandaag en morgen niets
afgeleverd.” Het is een 'daalders' plekje. Het is dat de man van
West Yachting geen rode loper bij de hand heeft, maar we krijgen wel
een vorstelijke trap, om af te stappen, toegeschoven. We zijn erg
blij met deze exclusieve plek en beloven dat we reclame voor hem
zullen maken. Dus ga je een boot kopen, kijk dan bij West Yachting
met vestigingen in Workum en Willemstad. >> link <<
Maandagmorgen, als de 700 man op de werf weer aan het werk zijn, gaan wij er vandoor. Wolgast is het doel maar dat is niet bezeild en zo wordt het Lauterbach. Nog een keer uit de serie 'Beppe vertelt over vroeger' een 'toen en nu' verhaaltje. Toen wij hier in 1991 waren, kwamen er reisbussen vol mensen aan. Die werden overgezet op veerboten en naar het voor de kust liggende eilandje Vilm gebracht. Daar konden ze zich verwonderen over de rijkdom op 't vakantie-eiland van Honecker. Nu is het een Unesco-Biosphärenreservat en mogen er slechts 30 toeristen per dag worden rondgeleid. De stoomtrein Rasender Roland slaan we deze keer over. We hadden geen zin om weer weken in jassen te lopen die naar verbrande steenkolen ruiken.
Maandagmorgen, als de 700 man op de werf weer aan het werk zijn, gaan wij er vandoor. Wolgast is het doel maar dat is niet bezeild en zo wordt het Lauterbach. Nog een keer uit de serie 'Beppe vertelt over vroeger' een 'toen en nu' verhaaltje. Toen wij hier in 1991 waren, kwamen er reisbussen vol mensen aan. Die werden overgezet op veerboten en naar het voor de kust liggende eilandje Vilm gebracht. Daar konden ze zich verwonderen over de rijkdom op 't vakantie-eiland van Honecker. Nu is het een Unesco-Biosphärenreservat en mogen er slechts 30 toeristen per dag worden rondgeleid. De stoomtrein Rasender Roland slaan we deze keer over. We hadden geen zin om weer weken in jassen te lopen die naar verbrande steenkolen ruiken.
In Wolgast wordt het een rustdag met veel regen. Dan gaan de zeilen weer omhoog en met veel wind in de rug en na het spotten van 10 Zeearenden op en rond de Peenestrom en Stettiner Haff, vergeten de batterijen voor 't fototoestel op te laden, komen we in Ueckermünde aan. Prima ligplaats voor een replica van een Kogge, maar de stad nodigt niet uit tot een extra dag rondkijken. Vandaag zijn we over vlak water tussen tientallen Zwarte Sterns door naar Altwarp, vlak bij de grens met Polen, gezeild. De grenspaal staat ongeveer 1/10 mijl achter onze boot. De Haff-aal is hier de specialiteit en die hebben we ons vanavond, gebakken, goed laten smaken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten