Dieppe, Frankrijk, 23-7-2009

Dieppe, Frankrijk
Onze hulpjes zijn weer naar huis. Van varen is na Fécamp niets meer gekomen. Hun vakantieweek was om voor het weer opknapte. Pas maandag waren de wind en golfhoogte weer wat tot rust gekomen. Toen op dinsdag ook nog de zon volop door kwam, werd het voor ons tijd om een haven op te schuiven.

Zodra het dok om twee en een half uur voor hoogwater open gaat, willen we vertrekken. De stroom is dan dik drie uur mee en dat is fijn, want het is bijna springtij en de moeite waard. Een Franse Nederlander, of is het een Nederlandse Fransman, houdt ons echter aan de praat. Hij woont tegenover de haven en heeft ons al een paar dagen in de kijker. Nu hij een krantje haalt, wil hij wel eens weten wat voor boot dat precies is. De eerste loopbrugopening gaat zo aan onze neus voorbij, maar met de tweede willen we absoluut mee. Motor starten, bonjour, leuk babbeltje.

Het waait buiten zo’n 6 Bft. en de teller geeft al gauw een snelheid van 11,5 mijl aan. De wind komt uit de kust en waar de krijtrotsen wat lager zijn, onstaat een windversnelling. We gaan knap scheef op die stukken. Als dan intussen verschillende boeken, pennen en wat verder toch los ligt, over de vloer heen en weer schuift, wordt het tijd om te reven. Hadden we nooit moeten doen. Het is net als bij mooi weer, je lange broek wisselen voor een korte; dan gaat de zon weg. Onze wind ging ook langzaam pleite. We hadden er al 15 mijl opzitten, maar ook nog zo’n stuk te gaan. Zo krijgen we binnenkort stroom tegen. Moet de motor er bij?

Voor de kerncentrale van Paluel moeten we een ton ophalen, het stuk ervoor is verboden gebied. Met een gangetje van vier mijl, drijven we voorbij. Zou dat koelwater nog effect hebben op de plantengroei? En dan in ons geval op de aangroei van het onderwaterschip? We worden toch wel een beetje groenig van onderen; we zijn nu twee jaar niet uit het water geweest. Maar nee, dat koelwater zal vast niet het door ons gewenste effect geven. Er zijn in Frankrijk bijna 60 kerncentrales, dan hadden we helemaal geen aangroei gehad.

Na het ronden van de gevarenton, wordt de koers oost over en komt de wind weer dwars in. Dat geeft direct meer snelheid. Als de windsnelheidsmeter ongemerkt klimt naar 8/10 mtr. per seconde, zijn we voor Dieppe voordat we het door hebben. In de haven pakt Cees gewoon weer zijn zware en stevige bezem en maakt het onderwaterschip zo goed mogelijk schoon.

Geen opmerkingen: