Dokkumer Nije Silen, 13-9-2009

Dokkumer Nije Silen
We zijn weer thuis.
Van de 21 maanden die we weg zijn geweest, hebben we daadwerkelijk 12 maanden gevaren. Daarin 3400 mijlen, oftewel 6.300 kilometer, afgelegd. Aan motoruren komen we op een totaal van 402,4. Als we voor aankomst en vertrek per haven één uur motortijd rekenen, blijven er 220 over. Snelheid ca. 6,5 mijl per uur en dan zijn er, het blijft een ruwe schatting, 1400 mijlen op de motor gevaren en 2000 gezeild.

Wat dieselolie betreft, hebben we 1615 liter verbruikt. Alleen in de eerste maanden van 2008 is voor de verwarming de dieseloliekachel gebruikt, de daarop volgende winter is dat gebeurd door het electrische kacheltje. Trekken we de liters voor kachel en fornuis af, dan komt het verbruik van de motor op minder dan 4 liter per uur. De dieselolie, gewone witte, is gekocht op Geurnsey, vorig jaar voor 0,67 en dit jaar voor 0,56, maar dat zijn wel bedragen in Geurnsey Ponden. In Euro,s omgerekend is dat 0,858 en 0,659 de liter.

In totaal hebben we de afgelopen twee jaar 183 keer afgemeerd in een haven, vastgemaakt aan een boei of ons eigen anker gebruikt. Aan havengeld hebben we 7.446,68 Euro betaald; het grootste deel van dit bedrag in Frankrijk, en wel 6.258,58. Op 16 plaatsen konden we niet betalen: omdat de computer van de havenmeester stuk was, omdat de havenmeester solidair was met de staking en blokkade van vissers, omdat de havenmeester niet bereikbaar was tussen zeven uur ’s avonds en acht uur ’s morgens, of omdat we gewoon een boei leenden. De duurste haven die we gehad hebben was Dieppe, waar we 47,10 Euro per nacht betaalden. Het was trouwens ook de enigste haven waar je verplicht de bootpapieren mee moest nemen naar het havenkantoor.

Brugwachters moesten voor ons 228 keer een brug openen en sluiswachters hebben we 45 keer aan het werk gezet. Sluizen, vooral in Frankrijk, die de uren rond hoogwater open staan, zijn niet meegeteld, ze werden niet speciaal voor ons bediend. Omdat we zowel op de heenreis als de terugreis binnen door Nederland zijn gevaren, hebben de Nederlandse ambtenaren het meeste werk van ons gehad; 208 bruggen en 35 sluizen.

De douane van Nederland heeft zich alleen, vorig jaar, laten zien in Vlissingen. Van de Belgische douane weten we niet hoe ze gekleed gaan en in Frankrijk zijn we meerdere malen gecontroleerd, zowel door douane als kustwacht. Een keertje met een snelle rubberboot, drie maal met een motorboot en twee keer vanuit de lucht. In de havens zijn ze vier maal aan boord geweest. De boot is van voor naar achter helemaal doorzocht door de snelle rubberbootgroep tussen Boulogne-sur-Mer en Calais en toen ook door hen op de foto gezet. Ze hebben niets gevonden, dat kon ook niet, er was niets te vinden.

Gemiddeld haalde onze website een kijkcijfer van 500 per maand. Het is de bedoeling dat we voortaan aan het einde van de maand op www.antjec.blogspot.com een update gaan geven over wat we doen of niet doen. Zodra we weer op reis gaan, hopen we dat we weer elke week iets interessants te melden hebben.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Het was leuk om de verslagen te lezen.

Fokko zei

Hallo Kees,

Super om je reisverslagen en hoe je de boot gebouwd hebt te lezen en te bekijken.
Wanneer reis je af naar de Middellandse zee?
Wij wensen jou en je vrouw veel reis plezier en gezondheid.

Wat een mooie boot heb je gebouwd!!!

Groet, Fokko en Anja
(Je ex-collega)

Cees en Anneke Boonstra zei

Anoniem, bedankt voor je compliment en Fokko, leuk dat je reageert. Ja, een boot is weer eens wat anders dan koeltanks.

Unknown zei

Beste Antje en Cees,
Ik zal me even opnieuw voorstellen, we hebben elkaar ontmoet in Lezardrieux afgelopen zomer.
Frank, ik was samen met mijn vrouw Marga en zoon Ben als opstapper aan boord van de tweemaster Arcadia.
Ik heb het afgelopen uur met bewondering jullie bouw en reisverslag zitten lezen.
En wat een fantastisch mooie foto,s.
Enkele daarvan ( van de Pen Duicks) zou ik graag willen gebruiken voor mijn website, zou je daar toestemming voor willen geven?
Onze reis is iets anders verlopen dan gepland, maar daar was het ook een vakantiereis voor.
We zijn nog achterin de rivier geweest en hebben geankerd bij het Chateau,er was een festival met veel muziek en theater.
Na enkel dagen langs de kust hoppen hebben we besloten om niet over te steken naar La Coruna vanwege het weer.
Jos de eigenaar is toen verder gehopt naar Bordeaux en wij hebben onze vakantie voortgezet naar Zuid Spanje.

Groet, Frank Veenstra

Cees en Anneke Boonstra zei

Ahoy Frank en familie, leuk dat je je het koffieuurtje nog kunt herinneren. Natuurlijk kun je foto's van ons voor je website gebruiken. Geef maar even door op ons mailadres: ab.antjec@Gmail.com, wat je precies nodig hebt.