Na het wegkuchen van een zomergriepje, we rekenen er op dat we nu genoeg antivirussen hebben verzameld om de wintergriep aan onze kajuitdeur voorbij te laten gaan, wennen we langzaam weer aan het jachthaven- en familieleven. Het zeezout van de roerig Noordzee is weggespoeld met zoet water, de wasmachine heeft overuren gemaakt en binnenin is het luie vakantiestof weggeboend. Hoogste tijd om de vaarbalans van onze trip naar de Ålandeilanden in Finland op te maken.
In 15 weken, het waren om precies te zijn 106
nachten, hebben we 66 keer afgemeerd in een haven, 2 x aan een boei en 26 x
achter het eigen anker gelegen. Met achteranker 5 x aan een steiger, 6 x aan
een rots en 1 x zorgde een boom voor vastigheid. Aan havengeld betaalden we 339
Euro, 1630 Deense Kronen en 5760 Zweedse Kronen. Omgerekend komt dat op een totaal
van 1210 Euro, dat is een gemiddelde van 18,33 per haven. De boeien, eigen
anker, steigers in natuurgebieden, rotsen en bomen waren natuurlijk gratis.
De totale vaartijd was 387 uur. Als starttijd
van een tocht schreven we bij vertrek de starttijd van de motor op en de
aankomsttijd was het moment dat de motor weer uit ging. Aanleggen, vertrekken,
ankeren en de toeren die uitgehaald moesten worden om houvast te vinden op
rotsen, zijn dus bij de vaartijd meegerekend. Totaal maakten we 210 motoruren
en werd de dorst van onze Perkins motor gelest met 722 liter dieselolie,
gemiddeld 3,4 liters per uur.
Over de grond, dus met de voordelen of nadelen van stroom mee of tegen is geen rekening gehouden, hebben we 1762 zeemijlen afgelegd. In de tijd dat we mijlen maakten, hebben we 49 % alleen op de motor of motorsailend afgelegd. Dat betekent dat we 51 % van de reële vaartijd op windkracht hebben afgelegd.
Na bijna zes weken warm weer, moesten er een dag of vijf de handschoenen aan en de sjaal om, daarna keerden de temperaturen van 25 graden en meer terug. De laatste drie weken stonden in het teken van wind- en regenstaarten van Atlantische orkanen. Met alleen een losgelaten reguleerlijn van de kotterfok en afgebroken lazyjacks, was het een geslaagde zomer.
Over de grond, dus met de voordelen of nadelen van stroom mee of tegen is geen rekening gehouden, hebben we 1762 zeemijlen afgelegd. In de tijd dat we mijlen maakten, hebben we 49 % alleen op de motor of motorsailend afgelegd. Dat betekent dat we 51 % van de reële vaartijd op windkracht hebben afgelegd.
Na bijna zes weken warm weer, moesten er een dag of vijf de handschoenen aan en de sjaal om, daarna keerden de temperaturen van 25 graden en meer terug. De laatste drie weken stonden in het teken van wind- en regenstaarten van Atlantische orkanen. Met alleen een losgelaten reguleerlijn van de kotterfok en afgebroken lazyjacks, was het een geslaagde zomer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten