Cuxhaven, Duitsland, 14-8-2019

Brunsbüttel, Duitsland

Gisteren hier aangekomen. Vlot door de sluis van Brunsbüttel gekomen. Dat is het voordeel als je daar al in de binnenhaven ligt. Dan kun je de discussie over de marifoon volgen en zo beter de tijd inschatten dat je zelf aan de beurt komt. Het nadeel van een overnachting is dat je met de havenmeester te maken krijgt. Het liggeld is een schijntje, 10 Euro voor 1 nacht, maar sinds de havenmeester aldaar ook de functie van 'Incasseerder en Controleur Kanaalgeld' erbij heeft gekregen, heeft ie wat moeite om die 'macht' fatsoenlijk uit te oefenen.

Op de andere kant, bij de sluis van Holtenau, brandde er een wit licht. Wij kwamen van de ankerplaats Stickenhörn en, om de sluisopening niet te missen, slaan we de betaalautomaat bij 't kleine haventje van Holtenau over. In de sluis verschijnt er iemand op de sluismuur met de vraag of het kanaalgeld al is betaald. “Nein” Oké, geen probleem, direct betalen bij het verlaten van de sluis bij de automaat op de wachtsteiger aan de rechterkant. Zo bevolen, zo gedaan.

Omdat een kaartje voor het hele 100 km lange kanaal maar drie dagen geldig is en we nog willen zwemmen in de Flemhuder See, verjaardag willen vieren in Rendsburg, vlinders zoeken bij Gieslau Schleuse en, als het weer niet sneller opknapt, deze tussenstoppen nog wat willen oprekken, koop ik voor 18 Euro een kaartje genaamd 'Teilstrekke'. In Jip-en-Janneke-taal een kaartje voor de helft van het kanaal. Boten die in de winterberging gaan in Rendsburg of een ligplaats hebben in het Gieslau-Kanal maken ook van deze mogelijkheid gebruik. Op de andere kant kopen we dan wel een Teilstrekke-kaartje voor die helft van het kanaal.

Op 6 augustus zijn we het Kielerkanaal ingevaren en op 13 augustus willen we er weer uit. De avond er voor komt de havenmeester in Brunsbüttel langs. Of het kanaalgeld is betaald? Eerlijk antwoord ik “Ja und Nein”. Daar schrikt ie van en begint direct vanaf de bovenste plank. Een gedeelte betalen en wel de hele 100 km gevaren? Hij is zo verontwaardigd dat ie niet meer stil te krijgen is. Hoe vaak ik er ook bovenuit probeer te komen met “Ich wol gerne hier die andere Teilstrekke bezahlen!” Zijn stem wordt luider en luider, de hele haven geniet mee. Uit laten razen is de enigste oplossing. Zijn antwoord, vertaald in het Nederlands: De man van het Nord-Ostsee-Kanal, zijn baas, die gaat over het kanaalgeld innen, heeft deze mogelijkheid, om met 2 Teilstrekke-kaartjes de geldigheidsduur op te rekken, niet bedacht en dan mag het dus niet!

Om een hele lange discussie kort te maken. Tenslotte krast de havenmeester op ons oude kaartje het bedrag van 18 Euro door en maakt er 35 Euro van. Om alles officieel te maken komt er een stempel met de datum van de wijziging op. Nog te betalen 10 Euro havengeld en 17 Euro bijbetalen voor een geldig vervoerbewijs voor het hele kanaal. Dat wij op deze manier het luttele bedrag van 1 Euro hebben bespaard op de met mijn geplande 2 Teilstrekke's, is hem in de commotie even ontgaan.

Geen opmerkingen: