Oostende, België, 15-4-2008

Oostende, België
In antwoord op al die mensen, die vroegen waarom we nog steeds in Nederland waren en dat we maar niet opschoten; vandaag zijn we in Oostende aangekomen. Dat betekent dat we ook België al voor de helft gepasseerd zijn. Van de vijf havens die wij hier aan kunnen lopen, hebben we alleen Blankenberge overgeslagen vanwege de ondiepe invaartgeul; bij laagwater ongeveer twee meter.

Dat we de afgelopen drie en een halve maand toch wel hebben gevaren, blijkt uit de lijstjes. Van Dokkumer Nije Silen naar Vlissingen hebben we 640 zeemijlen afgelegd. Er moesten 108 bruggen voor ons geopend worden, we zijn door 21 sluizen geschut en we meerden af op 49 verschillende plaatsen. Omdat het winter was, is het bedrag dat aan liggeld is betaald nog niet zo hoog: € 475,37

Een onverwachte kostenpost was het uit- en intakelen van de boot in Terneuzen. Een meevaller was, dat we direct geholpen werden, want iedereen wil op dit moment uit de winterberging het water in. Maar het lekkerste was dat we in vijf uren het probleem konden oplossen. De as waaraan de kiel hangt en draait was naar één kant geschoven, omdat de moer eraf gegaan was. Met veel drukwerk van Cees en draaiwerk van mij, konden we het geheel terug schuiven. De moer hebben we vervangen door een zelfborgende en hem met Locktite vastgezet.

Nu de buien voorbij zijn, is het prachtig zonnig weer en komt het betere zee-zeilweer duidelijk dichterbij. Met de Noordenwind, kracht 4 in de rug was het van Zeebrugge naar Oostende een kort tochtje. Ook zijn we weer redelijk ingeslingerd bij een golfhoogte van 1 tot 1,5 mtr. Maar het allerfijnste is dat er gezeild kan worden. Met het grootzeil en de twee fokken erbij, de motor uit, is ook de rust aan boord terug gekeerd.

Toch doet Oostende op dit moment niet buitenlands aan. De hele voorhaven is gevuld met de bruine vloot van de “Race of the Classics”. Oude, voornamelijk Nederlandse, schepen, bemand met studenten. Dat de zeilwedstrijd en de rivaliteit tussen de verschillende schepen en universiteiten niet het belangrijkste is, maar vooral de vracht aan boord, blijkt wel uit de vele biervaatjes aan dek.

Geen opmerkingen: