Pauillac, Frankrijk, 26-2-2009

Agen, Frankrijk
Deze week wilden we wat vertellen over de Airbus 380, waarvan hier een overlaadkade is. Maar nu er gisteren op Schiphol een vliegtuig uit de lucht is komen vallen, zijn we een beetje vliegtuig-moe. Dat is vooral de schuld van de televisie. Na het geven van de droevige feiten, was er nog zoveel zendtijd over, dat het bijna een quiz werd: “ Wat heeft u niet gezien? Wat denkt u dat u niet gezien heeft? Wie zaten er niet in het vliegtuig? Wie denkt u dat er niet in het vliegtuig hadden kunnen zitten?

Dus leggen we niet uit hoe die Airbus zo’n geldverslindend project is geworden. Omdat zoveel mogelijk locaties moesten profiteren, vooral d.m.v. banen, zijn de transportkosten gigantisch. Het speciaal gebouwde zeeschip en de dekschuiten liggen vaker stil, met bemanning aan boord, dan ze varen. Het zeeschip vaart van St.Nazaire naar Pauillac. De dekschuit van Pauillac naar Langdon. Dan volgt het transport over de weg, maar de onderdelen zijn zo groot, dat ze maar een beperkt aantal uren kunnen rijden, wat nog meer wachttijden geeft. En dan laten we het vervoer uit de landen van de andere partners nog buiten beschouwing. Toulouse is de eindbestemming.

Met de crisis moet ook de vliegtuigindustrie mensen ontslaan. Voor de regio hier zal dat wel meevallen, het geheel had minder banen opgeleverd dan gehoopt. Waarschijnlijk wat mensen in de bewaking en onderhoud van het terrein. Verder zal het wel wat geld hebben opgeleverd voor het havengebeuren. Als men dus had willen weten hoeveel het bouwen van de JSF in verschillende landen, zou opleveren, hadden ze het hier zo kunnen navragen. Banen: plaatselijk bijna geen. Kosten: extreem hoog. Het is te hopen dat men de bordjes bij de invalswegen van de stad gratis heeft gekregen.

Maar dat gaan we allemaal niet uitgebreid uitleggen, we gaan vertellen over onze tocht, gisteren, naar Agen. Het kanaal dat de Atlantische Oceaan verbindt met de Middellandse Zee, passeert in die stad via een aquaduct, de Garonne. Van 1839 tot 1843 heeft men aan “Le Pont-Canal” gebouwd. Het is met zijn 580 mtr de op één na langste van Frankrijk en het valt sinds 2003 onder de monumenten. Dat zijn de feiten. Omdat het vaarseizoen nog niet is begonnen, hebben we ons in gedachten voorgesteld hoe het zou kunnen zijn, als er wel boten hadden gevaren.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Het voorjaar komt eraan en het begint bij ons alweer te kriebelen. We hebben ook nog wel wat te doen voordat we weer het water in kunnen. We zullen toch wat met het toilet moeten en dan kan nog wel een klusje worden. We zijn ook wel heeeeel nieuwschierig hoe het bij jullie verder zal gaan. Hebben jullie al plannen gemaakt en wat zal de route worden. Zijn de bezoekjes aan het genoemde kanaal ter voorbereiding ?????. Of toch nog maar even afwachten met het nemen van een beslissing.

Groetjes van de Booster

Cees en Anneke Boonstra zei

De beslissing hebben we genomen, eigenlijk hebben de omstandigheden een beetje voor ons beslist. Jullie moeten met het toilet over op een vuilwatertank? Natuurlijk is er geen ruimte voor een grote tank: de enigste oplossing die overblijft is, wildplasser worden?