Harlingen, 27-8-2009

Koarnwertersân
Sinds de Oranjesluizen in Amsterdam zitten we wat te bomen over het nut van stewards op de sluis. We namen ons voor, in de volgende sluizen daar eens extra op te letten. Maar op zowel Lelystad als Korwerderzand hebben we ze niet meer gezien.

Misschien hadden ze door de vaaracties voor de ingang van de sluis al gezien, dat hulp niet nodig was. Toen zag het er ook nog veelbelovend uit. In de sluis was er slechts één die alleen een voortouw vast kon krijgen, daardoor dwars kwam te liggen en met veel moeite langszij de muur kwam. Een kleine zeilboot heeft de muur nog gehaald, maar kon direct weer losgooien, de deuren waren ondertussen op de andere kant weer opengegaan. Een motorbootje heeft dat resultaat helaas niet gehaald en een zeilboot had een nieuwe oplossing bedacht. Vaar met de punt van je boot redelijk snel tegen de muur op. Wacht, met je vingers gekruisd, welke kant hij daarna opspringt en probeer hoe dan ook ergens een touw vast te maken.

Zelf heb ik altijd gedacht dat een sluis de ideale plek is om het manouvreren te leren. Uit ervaring weten we immers dat als je een bolder mist, er over een paar meter weer ééntje voorbij komt, en vaak ook nog op verschillende hoogtes. Tevens is het geen enkel probleem als de boot iets uit koers raakt. Op alle andere schepen staat altijd de volledige bemanning klaar om af te duwen en “aanwijzigingen” te geven. En als je bij het schutten een keer je meertouwen niet mee laat vieren en daardoor wel heel erg innig tegen de muur gaat hangen, gebeurt dat je nooit een tweede keer.

Voor de stewards blijven volgens mij maar drie taken over. Ten eerste: De boten die voor hun beurt gaan, terug sturen en een schutting laten wachten; is eerlijker en geeft vóór de sluis ook actie, zodat het kijkerspubliek niet alleen op de rand van de sluiskolk blijft hangen. Ten tweede: Direct voorin beginnen met naast elkaar afmeren; kunnen er veel meer boten in, minder schuttingen en brugopeningen. Afmeren langszij is ook veel gemakkelijker, op die andere boot komen de bolders, als aanpakkende hand, je tegemoet en je hoeft je niet te bekommeren om stijgend of zakkend water. En ten derde: Leer die kapiteins nu eens om zover mogelijk door te varen naar voren!

Of zijn de scholen weer begonnen en zijn de tijdelijke sluismedewerkers aan het studeren geslagen. Dat is meteen het goede punt van het inzetten van stewards. Vakantiewerk moet er zijn, de studiebeurzen zijn tenslotte erg sober. Als dat dan werk is, in de buitenlucht, met mensen die vrij zijn en dus een fleurig humeur hebben en op een locatie waar altijd wat gebeurd, dan kan ik me geen leuker zomerbaantje bedenken.

1 opmerking:

Booster zei

Hij is weer in beeld.


J en G