Dokkumer Nije Silen, 31-1-2012

Dokkumer Nije Silen
Als ik een stukje op de site zet, is de vraag altijd: “Wat hebben we de afgelopen week beleefd?” Eigenlijk niet zo veel. Van de Perkins motor is de lekkende brandstofpomp opgestuurd en gerepareerd en de motor doet het, zonder dieselolie te lekken, weer prima. Van de ergste scenario's, motor helemaal uit de boot halen of de pomp bij het terugzetten niet goed afgesteld te kunnen krijgen op de timing van de zuiger, is niets uitgekomen. In drie uurtjes zat alles weer op zijn plaats. Wij helemaal blij!

De lang voorspelde strenge winter gaat nu beginnen. Gelukkig maar, was anders zo sneu voor al die voorspellers. Nu al die journalisten niet meer kunnen zeuren over het wel of niet van een horror-winter, hebben ze zich massaal op de Elfstedentocht gestort. Staand voor nog helemaal open liggende vaarten en kanalen, proberen ze een ijssfeer op te roepen. Ik vraag me af wie meer koorts heeft, de pers of de Friezen. Wij zijn gewoon blij dat de kachel lekker brandt en dat we de schaatsen uit het vet kunnen halen.

Afgelopen vrijdag ging ik lekker uit eten met oude schoolvriendinnen en Cees loopt richting kantine voor een avond van de watersportvereniging. Hylke Speerstra komt om te vertellen over de boeken die hij heeft geschreven. Wij hebben er twee van aan boord. Eentje over de oude bruine zeilvaart en de andere met skippersverhalen uit de skûtsjetijd. Het heet “Heil om Seil”, geschreven in 1968. Cees z'n grootvader Sybren Boonstra staat er in met zijn “zegje”.

“In skipper is altyd bliid. As syn skip laden is, is er bliid, as er wer leech is, is er bliid en as er lavearje kin is er ek bliid. En as er foar de wyn hat of mei rom wyn sylt, is er alhiel op 't stik.”
Oftewel, een schipper is altijd blij: als 't schip geladen is, maar hij is ook blij als het weer leeg is. Hij is blij als ie laveren kan, maar net zo blij als hij voor de wind heeft
Nou zo voelen wij ons nu ook.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ahoy Antje C, ik hoop dat jullie het warm kunnen houden. Vanmorgen onderweg naar het werk zag ik 2 bussen rijden waarvan een de bestemming had Elfstedentocht en de andere rotonde Joure. Ik vroeg me toen wel even af of ik in de provincie Drenthe reed of ondertussen in Friesland was beland. Of de chauffeurs hadden hun hersens nog niet ontdooid. Gelukkig blijven jullie er nuchter onder. Jammer van de sneeuw, die belemmert de groei van de ijsvloer, maar levert wel mooie plaatjes op.

Succes met schaatsen!

Groetjes Hennie

Cees en Anneke Boonstra zei

Ja Hennie, het is hier in de boot lekker warm en dat komt niet van de Elfstedentochtkoorts. We hopen dat het er nog van komt, maar voorlopig heeft Drenthe, met de organisatie van het Nederlands Kampioenschap op natuurijs, gewonnen.
We duimen voor veel nachtvorst!