Harns, 23-7-2013

Koarnwertersân

Deze maand hebben wij en internet niet zo'n goeie klik. Van onze smartphone maak je, via instellingen en verbinden, een wifipunt. Dan verbinding maken met de laptop en voila: internettoegang met de computer. Omdat het dak van Antje C goed is geïsoleerd, leggen we de telefoon op het muggenrooster in het dakluik. Na het lezen van de mail en de positie op de blogspot veranderen, trek ik 't muggengaas omlaag, dat is erg glad en de telefoon schiet er af. Als een ware circusclown vang ik hem nog net voor dat ie de grond raakt. Daarbij is er een toets ingedrukt dat niet had gemoeten. Internet wil niet meer en ook Wordfeud is uit de lucht. Gelukkig hebben we de kinderhulp-telefoonlijn! Stap voor stap legt Popke uit hoe we alles kunnen herstellen.

We kunnen weer. De laatste nieuwe foto's worden in de diavoorstelling geladen en tegelijk als backup opgeslagen op een externe schijf. Ver..., wil dat rotding niet meer opstarten. Alle foto's van vijf jaar opeens onbereikbaar. De kinderhulp-telefoonlijn weet ook geen oplossing. Even maar niet gebruiken, als we terug zijn zullen ze er naar kijken en anders moet ie naar een speciaal bureau die misschien alles weer terug kan toveren. Rustig blijven is het advies.

Bij de Lepelaarsplassen heb ik een Purperreiger gezien, een nieuwe soort! Als ik 'm op de site wil zetten lukt het niet. Blijkt dat Google voor mijn albums, met foto's van alles wat vliegt, kruipt, groeit en bloeit, niet wil samenwerken met onze Samsung smartphone. Ik denk dat het mij via een omweg wel lukt. Dom, dom, dom. Ik verander een link, download een Wilde Planten-foto op mijn manier, typ de naam en vindplaats erbij en druk op publiceren. Er gebeurt niets. Nee, er gebeurt juist heel veel. Google accepteert niet dat iemand slimmer wil zijn als zij zelf en wist alle bloemenfoto's die er de laatste jaren zijn opgezet. De kinderhulp-telefoonlijn! Luitzen zoekt het uit en belt een dag later terug: Het is niet meer te herstellen.

Door al dat geklooi met 't internet is ons mb-maandtegoed als sneeuw voor de zon verdwenen. Daarom blijft het op 't moment een beetje stil op onze blogspot. Begin augustus gaan we terug naar de haven. Ga ik één voor één alle foto's, moet de externe schijf het natuurlijk wel doen, waar nu een stopbord-achtig-iets staat in plaats van een bloem, terugzetten op de site. Antje C-blogspot helemaal bijwerken en de jongens van de kinderhulp-telefoonlijn gaan de relatie Samsung/Google uitzoeken. O ja, mijn 300 mm lens is ook nog kapot gegaan, maar online kun je zo een nieuwe bestellen. Moet je natuurlijk wel internet hebben.

Geen opmerkingen: